tisdag 16 november 2010

Maria alias Mia 10 år...

Ha, kom på en rolig sak att skriva om: mina årtionden o vad som hänt mej... Det blir väl roligt och intressant hur mycket man själv kommer ihåg.
Okej här börjar jag!

Mia 10 år

Ja-a, jag bodde med min mamma Airi, pappa Sune och lillebror Peter på Raseborgsvägen i Ekenäs.
Peter är 4 år yngre än mej så det bertyder att här är han nu 6 år...
Vi bråkade mycket med varandra och Peter tog ofta sina kompisar till hjälp. Jag tyckte mest Peter var "mamis"... Men jag reatde honom också till vansinne...

Jag var mycket med mina kompisar, då vi bodde i ett höghusområde med massor av hus o barn. Vi var nog ute från morgon till kväll och hittade på bus för våra äldre grannar. Det fanns en farbror som troligtvis hatade allt som hade med barn och göra, och honom retade vi ju alltid... Usch vad hemska vi var.

Det var nog den här tiden som min bror bara höll på med tennis, så min brorsa o pappa levde för tennisen och jag tror det var i det här skedet som jag tyckte att JAG inte var värd nåt. Peter spelade och tränade och jag tyckte jag bara var misslyckad.
Jag provade på allt, gymnastik, sport, musik...osv. Teater var jag också med i, kommer ihåg att i en uppsättning var jag en liten prinsessa som sku niga inför drottningen. Vet inte HUR många gånger jag övade en perfekt nigning, men den kom nog! Jag tror det hette Ekenäs Teatersällskap då på den tiden. Sedan hade vi också en uppsättning av "Vem ska trösta Knyttet", men där kommer jag inte ihåg vad jag var...
Men jag tror jag var lycklig den här tiden och svartsjuk, men nu då jag är vuxen så vet jag ju att alla de här känslorna ska komma med in. Levde ett helt hyfsat liv med en härlig familj, var på sjön o i stugan på sommrarna och lekte o lekte o lekte... Jep, på den tiden lekte man ännu i 10 års åldern!
Ajaa, min farmor Annie var en av de härligaste människor just då, o har alltid varit det till sin död. Var ofta hos henne också och stal rädisor från hennes land. Åt upp i smyg bakom huset och sedan låtsades som inget... Förrän hon sku ha dem... Men hon förlät mej ALLTID!

Den här tiden var min farmor ännu mycket ut o reste, så det var alltid roligt då hon kom hem och hade köpt åt mej nåt härligt.
Det var annars hos min kära farmor jag "upptäckte" daggen i gräset... Jag vaknade en morgon o sprang på hennes gräsmatta och bara njöt, och tänkte att det här är det härligaste som finns i livet!

Jag borde bläddra i gamla fotoalbum för att komma ihåg allt, men det vet jag att just Gloskär var också en viktig plats för mej, o tror att just i 10 års åldern döpte "dom" mej till Gloskärs-Maja... :o)

Ska se om jag hittar några foton av mej då jag var 10... Men de lägger jag in senare.
Tack o kram! Vi återkommer nästa gång då jag blivit 20... Huh... Det händer VERKLIGEN mycket på 10 år, hörni!

Inga kommentarer: